Kelsey Bay - Vancouver

• Kelsey Bay campground is een van de leukste campground geweest waar we op deze reis zijn geweest. Hij is goedkoop en heeft een prima ligging aan de Johnstone Strait. Dit blijkt wel op de morgen dat we hier vandaan vertrekken. We zijn de wandeling langs de rotsen van de baai aan het maken, de wandeling die we de vorige middag wilden doen, als we een orca/zeeleeuw aan het jagen zien. Voorzichtig maar zo snel als mogelijk lopen we over de rotsen terug om de telelens, statief en convertor te halen. We weten een aantal schitterende opnames te maken van de jagende zeeleeuw.
    De vorige middag was men in de overslaghaven druk bezig om de boomstammen voor transport gereed te maken. Deze morgen was er geen wind en weinig golfslag en met twee sleepboten werden de boomstammen naar buiten gehaald, op weg naar Vancouver om verkocht te gaan worden.
    Om tien uur zijn we vertrokken vanuit Kelsey Bay terug naar Hwy 19 en op weg naar Campbell River. We hebben alle tijd want de ferry vanuit Little River naar Powell River vertrekt pas om kwart over drie. Onderweg zijn we nog gestopt bij Ripple Rock en hebben nog een wandeling gemaakt naar de baai. Het pad gaat verder door maar wij zijn omgedraaid. Ripple Rock heeft nog een heel verhaal. De rots was een ondiepte in de Discovery Passage en leverde grote problemen op voor de scheepvaart vanuit Johnstone Strait naar Campbell River. Zo veel dat men de rots heeft opgeblazen, daarvoor is een tunnel vanuit het land naar het inwendige van de rots gemaakt. Het opblazen van de rots is de grootste niet-nucleaire explosie geweest.

• Little River

Ferry port van Little River.

• Lund

• Nadat we boodschappen (weer) hebben gedaan in Campbell River rijden we door naar Little River en boeken voor de ferry. Dat wordt even wachten. De overtocht duurt 5 kwartier en vanuit Powell River zijn we naar Lund gereden. Dat is een plaats aan het uiteinde van Hwy 101, verder noordelijk kan je niet per auto komen. De weg naar Lund is een mooi stuk weg met een maximale snelheid van 60 km/h. Wij hebben een plek gekozen op de Sunland Campground en zijn vandaar naar de haven van Lund gelopen. Deze heeft dezelfde pracht als Telegraph Cove, alleen niet zo toeristisch en daardoor een stuk goedkoper. We kregen 15% korting op de campground omdat we een camper van Canadream hebben. Niemand bij Canadream had vertelt dat we korting bij bepaalde campings konden krijgen.
    We besluiten om in Lund uit eten te gaan en we hebben elkaar toegezegd dat we minimaal een keer een ontbijt in Canada buiten de deur zouden gaan nuttigen. Dat hebben we dus in Lund gedaan.
    De volgende morgen willen we de kachel en de boiler aanzetten, wat blijkt: gastank is leeg. Dat bekent dat we de kou in moeten om de gastank om te zetten en dan wachten tot alles een beetje warm begint te worden. Dan zijn we wezen ontbijten bij Nancy’s Backery in Lund. Het smaakte uitstekend en nadat we nog zijn wezen kijken in een aantal winkels hebben we om tien uur Lund verlaten, terug naar Powell River. Net voorbij de haven van Powell River is een uitkijkpunt met schitterend zicht op Vancouver Island. Daar zijn we enige tijd gebleven genietend van het uitzicht en van de totempalen bij het uitkijkpunt. De afstand naar Saltery Bay, de locatie waar de ferry vandaan vertrekt is niet ver. We stoppen bij Lang Bay, een strand met picknick banken, om de rest van de tijd door te brengen. We zien hier weer een aantal zeeleeuwen, jagend op zalm met meeuwen en Bald Eagles erboven op zoek naar een hapje.

Watermolen in Lund

• Egmont

• Een uur voordat de ferry naar Earls Cove afvaart komen we aan bij de opstapplaats. Er staan wat auto’s en vrachtwagens te wachten. Om twee uur komt de ferry aan en al snel is iedereen aan boord en vertrekken we. De oversteek neemt 50 minuten in beslag en de gehele tijd zitten we op het zonnedek. In Earls Cove rijden we naar de Egmont. Daar zijn een aantal campground, uiteindelijk blijkt er maar één nog open te zijn. De rest is dicht omdat het seizoen voorbij is, alleen is de prijs niet aangepast aan het naseizoen. De campground ligt wel leuk aan het water maar heeft weinig faciliteiten en wifiverbinding is waardeloos.
    In Egmont vinden we alleen nog het Heritage museum dat open is, dit is een leuke locatie. We wandelen nog een klein stukje naar een provincial park, het is een privé weg en het is niet toegestaan om deze in te rijden. Het loopt al naar het einde van de middag en we zijn omgekeerd voordat we bij het provincial park zijn zodat we nog even van de zon kunnen genieten. Dit is niet lang geweest.
    De volgende morgen zijn we eerst de grote pier opgelopen, vergezeld door vogels. Het water is kraakhelder en je ziet de zeesterren op de bodem liggen. Onze bestemming van de dag is Vancouver, de volgende dag moeten we de camper inleveren en we vliegen terug naar Nederland. We maken nog een ferry oversteek en moeten dwars door downtown Vancouver rijden naar onze laatste campground.

• Bakery and Cafe Egmont

De bakker/cafe in Egmont is ook gesloten

• Op weg naar Vancouver

• We hebben Egmont op tijd verlaten en rijden op ons gemak naar Langdale. We hebben de hele dag de tijd. Onderweg rijden we Madeira Park in, hier zijn volgens Wikicamps een aantal campgrounds maar allemaal al gesloten. In Madeira Park zijn we bij de haven geweest en daarna doorgereden tot aan Smugglers Cove Provincial Marine Park. Daar hebben we een lange wandeling gemaakt naar Smugglers Cove. Op deze locatie werden aan het einde van de 19de eeuw Chinezen aan land gezet als illegale immigranten, ze werden ingezet bij de bouw van de spoorlijn van Vancouver naar het oosten. Onderweg naar Smugglers Cove loop je langs een bevernest en dam. Men heeft een vlonder pad over het ondergelopen land aangelegd.
    De wandeling is schitterend en we zien op het pad een van de zeldzaamste bomen van Canada. De Arbutus Tree is een boom die zijn bladeren niet verliest maar zijn bast. Deze locatie is de meest noordelijke locatie waar deze boom voorkomt. We lopen terug naar de camper en zijn een klein stukje verder gereden naar het Sargeant Bay Provincial Park. Daar hebben we de laatste uren van deze reis doorgebracht met eten, wandelen en een zeer geanimeerd gesprek met een Canadees voeren. Hij vertelt dat hij op vakantie in Europa is geweest en dat hij daar door een val zijn pols heeft gebroken. Deze zit dan ook in het gips.
    Om twee uur zijn we verder gereden naar de ferry in Langsdale die ons naar Horseshoe Bay gaat brengen. Wachtend bij de ferry checken we onze email en zien een email van KLM betreffende onze terug vlucht. Deze is vertraagd vanwege een storm in Nederland. De overtocht naar Horseshoe Bay is gratis. Vanuit Horseshoe Bay is het erg druk en het wordt zelfs file rijden wanneer we de Highway verlaten richting Vancouver. We moeten de Lionsbrug over en dat is een éénbaans weg voor al het verkeer richting Vancouver.
    We moeten dwars door downtown Vancouver heen op een 2x3 baansweg met om de 150m stoplichten. Marion rijdt deze keer door Vancouver, Hans heeft het in 2002 mogen doen. Ze heeft het heel goed gedaan, de hele tijd bleef ze in de middelste baan rijden en had daardoor geen last van verkeer dat afslaat.
    Om zes uur zijn we op de camping, vlakbij de Tsawwassen Beach, aangekomen en maken onze laatste groente en vlees op. De volgende morgen moeten we alleen nog de tassen inpakken, dieseltank bijvullen en de camper inleveren. We worden met de shuttlebus naar het vliegveld gebracht, het inchecken en de bagage afgeven gaat snel. Bij de securitycheck hoeven we gelukkig alleen de laptop uit de rugzak te halen, dat hebben we wel eens anders meegemaakt en verder het cashgeld opmaken en wachten op het vliegtuig. Deze is ruim een uur later maar uiteindelijk komen we maar 30 minuten later aan op Schiphol dan de oorspronkelijke tijd.
    Alles bij alles is dit een mooie reis geweest. Het is niet warm geweest maar wel zonnig en minimale regen, Vancouver Island is een mooi eiland met heel veel remote locaties en de Sunshine coast is ons prima bevallen.