Campbell River - Kelsey Bay

• De vorige dag hebben we bij heel mooi weer een zes uur durende walvis tour gemaakt, nu willen we naar Port Hardy. Dat is de meest noordelijk gelegen stad op Vancouver Island. Het weer is een stuk slechter, het regent bijna aan een stuk door. De weg naar Port Hardy is 308 km lang en gaat voor een groot deel door het binnenland.
    We willen het volgende gaan doen, we rijden in één dag naar Port Hardy, zoeken daar een campground en kijken wat rond in de omgeving. Er zijn diverse campgrounds in de omgeving van Port Hardy, deze zijn hier voor de passagiers van de ferry naar Prince Rupert, Namu en Bella Bella. De ferry naar Prince Rupert is erg druk in het hoogseizoen. Een van de wegen naar Alaska en de Trans-Canadian Highway loopt over Vancouver Island. Daarna gaan we in drie dagen terugrijden naar Little River om de ferry te nemen naar de Sunshine Coast, onderweg gaan we overnachten in Telegraph Cove en Kelsey Bay.
    Voordat we wegrijden uit Campbell River hebben we eerst boodschappen gedaan en nemen dan de Hwy 19 richting het noorden. We zijn onderweg nog op een aantal plaatsen gestopt. In de plaats Woss is een afslag naar Gold River. Het eerste stuk is een dirt road maar later wordt het een goed geasfalteerde weg.
    Bij Nimpkish Lake gaat Hwy 19 weer richting de kust om tussen Telegraph Cove en Port McNeill bij de kust uit te komen. Vandaar loopt de weg evenwijdig aan de kust naar Port Hardy.
    In Port Hardy aangekomen gaan we eerst op zoek naar overnachting en nemen een kijkje bij de ferry. Deze bevindt zich aan de andere kant van Port Hardy aan de Hardy Bay. We stoppen voor een moment bij Bear Cove Rest Area, deze ligt een paar honderd meter van de ferry pier vandaan. Dan zijn we teruggereden naar Wildwoods Campsite, de weg ernaar toe is niet makkelijk en het blijkt ook dat de campsite sinds een paar weken met winterstop is. Dit schijnt de mooist gelegen campground te zijn, een andere campground, Port Hardy RV Resort & Campground ziet er ook heel gesloten uit. Nog sterker, hij bestaat niet meer. Nummer drie is de Quatse River Regional Park and Campground. Deze is voor onderhoud gedeeltelijk gesloten.
    Bij het oprijden komt iemand naar ons toelopen en we denken dat het de beheerder/eigenaar is. Dat is hij niet, het is een ander gast en is heel benieuwd wie er het terrein op komt rijden. We maken kennis, hij heet Frank en binnen een half uur weten we meer van hem dan van wie anders in Canada.
    We lopen naar de receptie en boeken voor één nacht. Vlak naast de camping is een restaurant, het heet Roadhouse Souchi Toodai en het is een Sushi restaurant. Daar gaan we vanavond eten, gelijk zegt Frank dat hij er ook wilt gaan eten en als we het leuk vinden gezamenlijk. Zijn vrouw moet hij eerst nog overtuigen. We maken kennis met haar, ze heet Elizabeth en is een stuk afstandelijker dan haar echtgenoot.

• Quatse River Regional Park and Campground

Overnachting bij Quatse River Regional Park and Campground

• Nieuwe vrienden

• Frank is geboren Italiaan uit de streek ten zuiden van Napels en is samen met zijn ouders als drie jarige jongen naar Canada geëmigreerd. Hij en Elizabeth wonen in Vancouver, hij is met pensioen en is hartpatiënt. Zij werkt in een ziekenhuis in Vancouver. Na deze kennismaking zijn we eerst gaan kijken bij Coal Harbour, weinig bijzonders. Dan naar het “witte” strand van Beaver Harbour. Het is meer grijs en als laatste zijn we Port Hardy ingereden. De plaats is klein, er is een hotel, een paar winkels, Mall met petrolstation en een tiental straten met huizen. We hebben door de Market Street gelopen, kopen wat leuke items en vragen ons af wat de plaats buiten het toeristenseizoen aan economische activiteiten heeft.
    Bij terugkomst op de campground komt Frank gelijk naar ons toelopen en verzekerd dat hij zijn vrouw wel weet over te halen om samen te gaan eten. We hebben de camper geplaatst en aangesloten en zijn daarna een rondje op de camping gaan maken. Van de beheerder vernamen we dat er elke dag bij zonsopgang een beer in de rivier staat op jacht naar zalm. We nemen ons voor om de volgende morgen te gaan kijken. Op de campground is gratis Wifi maar dan alleen bij de ingang. We lopen naar voren en gaan zitten om de mail en andere zaken te bekijken, Frank heeft ons klaarblijkelijk gezien en komt aanlopen met zijn vrouw. Ze gaan mee eten.
    In Canada en de VS wacht je bij de ingang van een restaurant tot men je komt halen. Ze begeleiden je naar je plaats en kijken of alles in orde is. Dat is een deel van hun service, aan het einde geef je ze standaard een fooi van 10-15% als je tevreden bent. We worden naar een tafel begeleidt. Bij het bestellen van drinken kiezen Frank en Elizabeth eerst voor fris en water totdat wij voor bier en wijn kiezen. Gelijk kiezen ze dat ook. Het was een heerlijke geanimeerde avond en hebben gesproken over van alles en nog wat. De gereserveerdheid van Elizabeth verdween in het gesprek in zijn geheel. Je merkte aan Frank dat hij een geboren Italiaan is. De sushi waren uitstekend en op het moment dat we aan betalen toekomen zegt Frank dat zij dit betalen als dank voor de zeer gezellige avond. Dit zal je in Nederland nooit meemaken maar hebben dat met Belgen, Australiërs, Canadezen en Amerikanen nu meerdere malen meegemaakt.
    In de nacht is het weer gaan regenen en het wordt niet vroeg opstaan. Dan lopen we naar de camper van onze nieuwe vrienden om afscheid te nemen. Gelijk moeten we binnen komen voor koffie, ze zijn nog niet aangekleed. Het is een oude camper. Ze hebben deze voor $1500,00 gekocht, zelf van een andere motor voorzien en andere aanpassingen maar hij wordt toch oud. Ze hebben de motor moeten laten repareren in Port Hardy. Mogelijk dat ze hem gaan verkopen.
    Na ruim een uur vertrekken we en gaan eerst Port Hardy weer in op zoek naar een benzinepomp waar men diesel verkoopt en een supermarkt voor wat inkopen. Dan verlaten we Port Hardy terug richting Campbell River en nemen de afslag naar Port Alice. Deze ligt aan de Neroutsos Inlet, een zijarm van de Quatsino Sound. Dit is een fjord met de monding aan de westkant en die ver het land ingaat en bijna het noordwestelijke deel van de rest van het eiland heeft gescheiden. Port Alice is op het oog een leuk gezellig dorp en is hier voor de houthak activiteiten. We draaien om, rijden terug en stoppen halverwege bij Marble River Recreation Site voor een kop koffie.
    Terug op de hoofdweg van Port Hardy naar Campbell River rijden we naar Port McNeill om de plaats te bekijken en rijden dan door naar Telegraph Cove.

• Port Hardy

Totem Pole in Prt Hardy

Beaver Harbour

Beaver Harbour met het vaste land van Canada aan de overkant

• Telegraph Cove

• Om bij Telegraph Cove te komen rijdt je over Beaver Cove, het overslagterrein van boomstammen. Dit is het eindpunt van een spoorlijn komende vanuit het dal waar Gold River aan de andere kant van ligt. Oorspronkelijk was Telegraph Cove het punt waarvandaan de boomstammen per schip verder werden vervoerd. Tegenwoordig is het vooral een toeristisch attractie. Door zijn perfecte ligging aan Broughton Strait en Queen Charlotte Strait is de locatie een van de populairste vertrekpunten voor walvistochten.
    Telegraph Cove is een rots baai omringd door bossen. De huizen aan de baai staan op palen. Op een hoger gelegen deel is een camper plaats aangelegd. Op de kliffen net buiten Telegraph Cove staan heel veel vakantiehuizen van goed bemiddelde Europeanen of Canadezen. Vanboven af de klif heb je een goed uitzicht op de wateren van Broughton Strait.
    Je ziet goed aan de gesloten winkels en restaurant dat als het aan de beheerders ligt het seizoen al is afgelopen, je zou verwachten dat de prijzen voor het gebruik van de camperplaats zo aan het einde van het seizoen zijn aangepast. Nee hoor, dit is een van de duurste camperplaatsen die we hebben gebruikt.

• Telegraph Cove

Haven en huizen van Telegraph Cove

• Kelsey Bay

• Wij zijn een beetje teleurgesteld over Telegraph Cove, het is supertoeristisch en duur. De oude originele huizen zijn schitterend om te zien en bij elk huis staat een beschrijving over zijn geschiedenis. De volgende morgen vertrekken we zoals gewoonlijk tussen negen uur en tien uur en volgen Hwy 19 richting Campbell River. Het weer is nog steeds uitstekend, niet te warm maar wel met een strakblauwe hemel. We rijden rustig en onze bestemming is Kelsey Bay. Na de afslag richting Kelsey Bay zijn volgens Wikicamps Canada drie campgrounds op de weg naar de kust. We hebben al besloten om allereerst bij de campground in Kelsey Bay te gaan kijken. Kelsey Bay blijkt niets anders te zijn dan een overslaghaven van boomstammen, een pier en een paar huizen. Op een strook van 5 meter breed en circa 50 meter lang zijn zes camper plaatsen gecreëerd met water, riool en elektriciteit aansluiting. Het kost ons $20,00 en dat is spotgoedkoop vergeleken met Telegraph Cove. Je krijgt dezelfde faciliteiten.
    Op de pier is een giftshop, deze is alleen sinds 30 september al gesloten. De ruimte van de giftshop is wel vrij toegankelijk. We lopen wat rond bij de overslaghaven en verwonderen ons over de scheepwrakken bij de havenmonding. Later vernemen we dat dit afgedankte Canadese torpedobootjagers zijn en dat ze hier al liggen vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ze waren niet meer nodig en worden nu gebruikt als golfbrekers.
    Wanneer we terug zijn bij de camper krijgen we de vraag van de eigenaar van de campground of we zin hebben om mee te gaan voor een ritje samen met twee van zijn vrienden. Dat laten we ons geen tweede keer vragen. We rijden eerst in zijn 4WD naar de Newcastle Ridge. Vanaf de top heb je een uitstekend zicht over de Johnstone Strait en de omliggende bergen. Daarna zijn we naar de delta van de Salmon River gereden. Dit is nu natuurgebied en er mag niet gekapt worden. Wat nog wel aanwezig is zijn de werktuigen gebruikt voor het omhalen en transporteren van de boomstammen.
    Al met al een hele leuke verrassing. We kijken nog rond op de pier en gaan dan naar binnen, de zon begint onder te gaan en het wordt koud.