Coombs CC - Seal Bay

• Afgelopen nacht hebben we op de Coombs Campground doorgebracht, dit is voor ons één van de mooiere campground op deze reis geweest. Dat komt voornamelijk omdat we aan het meer hebben kunnen staan. Het is maar de vraag hoe leuk deze camping is in midzomer.
    We zijn vroeg in de morgen vertrokken en rijden eerst terug naar Goats-on-the-Roof. Dit blijkt een supermarkt te zijn met een natuurlijk dak bedekt met gras. Het gras wordt kort gehouden door geiten, nu is het begrijpelijk waar de naam vandaan komt. We zijn daarna weggereden richting Port Alberni. De weg loopt langs het Cameron Lake en door Cathedral Grove in het MacMillan Provincial Park.
    Cathedral Grove is een gebied met dicht gematigd regenwoud zoals heel Vancouver Island moet zijn geweest. De bomen zijn 60-70 meter hoog met een diameter van meerdere meters. De humuslaag is zeer dun, het gebied is in de laatste ijstijd geheel ontdaan van zijn oude humuslaag. De bomen hebben daardoor een zeer oppervlakkige wortelstructuur vergelijkbaar met het tropische regenwoud. Er lopen wandelpaden door Cathedral Grove, elk een aan beide kanten van de weg. Het geeft een goed idee hoe een gematigd regenwoud er ooit heeft uitgezien.
    We hebben beide paden gewandeld en het was koud zo onder bomen waar geen zonlicht tot op de grond doordringt. De weg door het park is druk maar er wordt goed rekening gehouden met mensen die willen parkeren of wegrijden.

Cathedral Grove

• Pacific Rim National Park

• Port Alberni, de naam zegt het al is een havenplaats aan de Alberni Inlet. Dit is een fjord die heel ver van uit het westen Vancouver Island inloopt en het eiland bijna in tweeën splitst.
    We zijn onderweg naar Pacific Rim National Park Reserve. De weg die we volgen is heel mooi en loopt langs meren zoals Sproat Lake en Kennedy Lake. Bij Sproat Lake zijn we gestopt voor een korte rustpauze. Na Port Alberni heet de weg Pacific Rim Highway. Je merkt het niet maar na Sproat Lake ga je over een kleine waterscheiding vanuit het dal van de oostwaarts stromende Taylor River naar de westwaarts stromende Kennedy River. Waar de weg langs het Kennedy Lake gaat is hij erg smal en bochtig en zeer onoverzichtelijk. Er staan diverse borden met de melding om rustig te rijden.
    We zijn gestopt bij het Pacific Rim Visitor Centre, kijken even rond en rijden dan verder naar Ucluelet. Daar zouden volgens WikaCamps twee campings zijn, alle twee bij de haven. Hoe we ook zoeken we zien er maar één en wel Ucluelet Campground. We besluiten om daar een plekje te zoeken en uiteindelijk lukt dat ook wel.
    Nadat de camper op zijn plek staat zijn we wezen wandelen in Ucluelet, onder het wandelen besluiten we om ergens in een van de restaurants te gaan eten. Dit wordt het Howler's Family Restaurant , een heel leuk absoluut niet duur restaurant met uitstekend eten. Na deze uitstekende maaltijd lopen we terug naar de campground en zitten een tijd bij de ingang voor wifi-ontvangst.
    De volgende morgen hebben we de Wild Pacific Trail gewandeld bij de Amphitrite Point Lighthouse. Onderweg daarnaar toe stoppen we eerst bij een supermarkt voor wat inkopen.
    We parkeren de auto bij de vuurtoren en lopen in twee uur de gehele trail, onderweg komen we drie vrouwen tegen. Ze zijn Nederlandse, twee zijn hier op vakantie en de derde woont sinds een paar jaar in Canada. Ze staan met een echtpaar te praten, in het Nederlands. Hij is tweede generatie Canadees, zijn vader is in de jaren vijftig vanuit Nederland geëmigreerd. Hij spreekt bijna perfect Nederlands, net als zijn vrouw. Zij is puur Canadese en ze komen regelmatig in Nederland voor familiebezoek. Later komen we het echtpaar weer tegen en praten nog een tijdje met ze. Ze vinden het heel leuk om Nederlands te praten.
    We verlaten de parkeerplaats en rijden terug naar Ucluelet op zoek naar een leuke plaats om te eten. Deze vinden we, alleen is de ingang heel krap en de parkeer plaatsen zijn te klein voor onze camper. Dus we zijn maar verder gereden naar Tofino en rijden onderweg naar een van de vele parkeerplaatsen langs het strand. Dit is Long Beach. Hier zijn we enige tijd gebleven. Hierna rijden we door richting Tofino en nemen de afslag naar Radar Hill. Dit is het hoogste punt van het eiland. In de tweede wereldoorlog stond hier een radarstation en geschut ter verdediging van de kuststrook tegen een eventuele Japanse invasie.
    Ons plan is om in Tofino een plek te vinden om te overnachten, alleen is het zaterdagavond en door het mooie weer is alles vol op de veel te kleine campings. In Tofino zijn wel camperplaatsen maar daar mag je niet overnachten. Nu maar hopen dat een van de andere campings wel plaatsheeft, we proberen het eerst een camperplaats naast de Tofino-Long Beach Airport en deze heeft nog plaats.

• Wally Creek

Wally Creek, Pacific Rim Hwy

Barkley Sound

Eilanden gelegen in de Barkley Sound

• Hoink, Hoink

• De camping is zeer basic maar heeft wel een goede doucheruimte in de gebouwen van de Long Beach Golf Course. Daar hebben we de volgende morgen gebruik van gemaakt. Hierna zijn we weggereden en besluiten het Pacific Rim te laten voor wat het is. We gaan terug richting Port Alberni. We zien dat het Green Point campground ook aangeeft dat ze vol zijn. Dus de keuze om bij het vliegveld te gaan staan is niet slecht geweest.
    Het zit niets anders op dan dezelfde weg terug te rijden, nu heeft een weg altijd twee aanzichten, namelijk heen en terug.
    We stopten weer bij Sprout Lake Provincial Park. Op de heenweg was het hier heel stil en nu is er heel veel te beleven. Er zijn Dragon boat racen en het is een heel spektakel. Nadat we lange tijd de wedstrijden hebben gevolgd vervolgen we onze weg, stoppen nog in Port Alberni om de afvaltanks te legen en om te tanken. We rijden door Cathedral Grove heen en stoppen pas aan de oostkant van Cameron Lake om te rusten en te eten. Het is een schitterende plaats en we blijven hier enige tijd zitten en genieten.
    Het plan is om ergens in de buurt van Courtenay een campground te zoeken en willen daarvoor de oude weg langs de kust nemen die loopt van Qualicum Beach tot aan Campbell River. We stoppen net voorbij Buckley Bay met zicht op Denman Island wanneer we bij het uitstappen onmiddellijk worden verwelkomd met een loeihard “Hoink, Hoink”. Een eind uit de kust zijn pontons geplaatst in zee en een grote groep zeeleeuwen heeft ze in beslag genomen. Dit is een uitgelezen kans om foto’s te maken met de telelens en 1.6 convertor. Ze zijn schitterend geworden.
    Na een stop van circa een uur zijn we verder gereden, zoeken onze weg door Courtenay en omliggende dorpen, nemen de verkeerde afslag en komen uit bij de ferry die we pas over een kleine week gaan nemen. We zijn omgedraaid en rijden naar Seal Bay RV Park. Een zeer goede locatie met alles aanwezig, inclusief wifi, water, elektriciteit en afvoer.