Jasper - Vancouver

• Op de parkeerplaats net op de grens tussen Alberta en BC is kort voor onze aankomst een beer gezien. Wij zien hem/haar niet. We rijden verder opzoek naar een camping, al snel zien we er een, dit is een selfregistration camping. Dit houdt in dat er vooraan envelopjes hangen waarin je het geld in stopt wat per nacht nodig is en je schrijft je plaatsnummer op. De camping heeft alleen dry toilets en één kraan, verder geen faciliteiten.
    Onze eerste gastank is bijna leeg maar dat is niet zo een probleem. We gebruiken de gastank alleen voor koken, warm water en de ijskast als we op de accu staan en we hebben er nog een. Omdat het flink koud begint te worden zetten we de kachel aan, deze springt gelukkig niet vaak aan omdat geen powerup hebben. We kunnen niet naar de radio luisteren omdat er geen zenders in de buurt zijn en de ontvangst van de wereldontvanger is ook niet erg goed.

• De volgende morgen is het maar 5.0°C. We zetten de kachel aan maar omdat we niet op netstroom staan stopt deze er na een tijdje mee. Dat betekent ook geen douchen omdat er ook te weinig vermogen voor de pomp is. Warmwater hebben we wel. We zijn dus snel weg van de camping. De accu kunnen we wel opladen maar dan moeten we de motor minimaal 15 minuten laten draaien.
    Het is mooi weer en de zon schijnt voor het eerst sinds dagen weer volop. We rijden naar het informatie centrum van Provincial Park (PP) Mount Robson, de verkregen informatie valt wat tegen. De top van Mt Robson is goed te zien. Deze berg is de hoogste in het Canadese deel van de Rocky Mountains. We rijden een klein stukje terug om weer eens een waterval te bekijken, dit keer de Overlander falls. Hierna gaan we nog een tocht maken naar de top van een heuvel; de Lookouttrail. De wandeling is zwaar, de klim is steil maar het is zeker de moeite waard. Het is jammer dat er wel steeds een wolk voor de top van Mt Robson zit maar je kunt niet alles hebben. We eten op de top van de heuvel en zitten lekker in het zonnetje. Na een poosje trekken we wel onze vesten aan en na drie kwartier lopen we terug naar de camper. De heenweg koste ons iets meer dan 1 uur en de terug weg doen we binnen de 30 minuten. Voordat we verder gaan rijden we nog naar het Info centrum om de Hummingbirds te fotograferen en hierna gaan we richting Valemount. We stoppen nog een paar maal bij verschillende uitkijkpunten.
    We doen wat boodschappen in Valemount en zoeken dan een camping op. Dit is een vrij nieuwe camping en de plaatsen zijn groot maar zeer open. We zitten nog een paar uur in het zonnetje maar zodra die weg is wordt het te koud. Binnen is het nu 20°C en net lekker. 's Avonds bekijken we de video-opnames van de laatste dagen.
    De volgende morgen schijnt het zonnetje nog maar de lucht is al wel half bewolkt. Op aanraden van de campinghoudster stoppen we 2 km ten zuiden van Valemount bij de bird sanctuary van Robert Strattner. Het is een gebied met meertjes, riet kragen, moeras en bos. Je vindt hier veel soorten vogels, eenden, bevers en beverratten. We lopen in totaal 2 uur rond. Hierna zijn we door gegaan naar Clearwater. Onderweg stoppen we bij een parkeerplaats om koffie te drinken en wat te eten. Er lopen hier grondeekhoorns (Gophers) rond, deze zijn heel nieuwsgierig en zitten/staan veel op hun achterpoten om de omgeving te bekijken.
    Om 15.30 komen we op de camping aan bij het Wells Gray Provincial Park aan. We lopen naar het info centrum en halen een brochure op. Een bezoek aan dit park is ons in Nederland zeer aangeraden, het park is erg bekend bij de Europeanen maar niet zo bij de Canadezen zelf. Dit komt doordat het een provinciaal park is en geen nationaal park

• Humming Birds

Humming birds aan de voet van Mnt Robson

• Wells Gray National Park

• In Nederland hadden we de tip gekregen om bij Gaboose tegenover de ingang van Wells Gray PP vis te gaan eten. Het was niet slecht maar kan veel beter. Terug bij de camper gaan we nog een vuurtje maken. Het hout kan je gratis pakken en bij de camper zit ook een goede bijl om het hout klein te maken. Maar als het kampvuur net lekker begint te branden begint het ook te regenen. Later wordt het weer droog en omdat het vuur nog steeds brand blijven we buiten zitten totdat het hout bijna is opgebrand.
    De volgende morgen ziet het weer er niet erg gunstig uit. Het is zwaar bewolkt met veel laaghangende bewolking. We rijden al vroeg het provinciale park in. Door de geologische gesteldheid bevat het park heel veel watervallen. We stoppen ondermeer bij Spahat falls en bij Dawson falls, deze staat bekend bij de locals als de little Niagara en als laatste bij de Hemcken falls. Deze is circa 140 m hoog. We rijden door naar de uitkijktoren van Green Mountain en ontmoeten hier twee mensen uit Texas, ze rijden het gehele jaar het land rond. In de zomer in Alaska en in de winter rond de Golf van Mexico. Op de weg het park uit zien we een moeder beer met 2 jongen.
    Het weer is intussen behoorlijk opgeklaard en we gaan richting 100 miles Houde. We stoppen bij Fawn Lake Resort. Dit is 4 km over een zandweg maar daarna rijdt je wel een mooi gelegen camping op aan een meer. De camping wordt gerund door Nederlanders en staat ondermeer in Duitsland bekend als viscamping. Ze vertellen ons dat ze de camping verkocht hebben aan twee Oostenrijkers. We kiezen een plek in het bos aan de rand van de rietlanden. We kopen nog een paar dingen bij de familie de Gruyter waaronder bier, brandhout en een ui. Het is heerlijk weer en we kunnen de hele avond buiten zitten bij ons kampvuur.
    Vannacht heeft het een klein beetje geregend. Bij het opstaan is er in elk geval een blauwe lucht te zien. We ontbijten buiten en vertrekken om 9.00 richting Whistler. We stoppen bij Chasm om koffie te drinken, het zonnetje schijnt en we blijven wat langer zitten. Hierna rijden we door naar Lillooet hier eten we en blijven ook hier nog even in ’t zonnetje zitten. Dan verlaten we de Highway 12 en nemen de Highway 99 richting Joffre lake en Pemberton. Even voorbij Duffey Lake passeren we de Cayoosh Pass. Voor de pas was het landschap droog met relatief weinig vegetatie. Vlak voor de pas begint het te regenen en op de pass is het landschap veel groener. We zijn terug in het kustgebergte met zijn vele gematigde regenwouden en stijgingsregens. In Pemberton kopen we eten voor de avond en gaan een camping opzoeken in Naiernfalls PP en het blijft maar regenen.

• Dawson Falls

Dawson Falls (little Niagara falls)

• Het heeft de gehele nacht geregend en pas bij het ontbijt wordt het droger. Na het ontbijt lopen we naar Nairn falls en het is droog, zelfs een waterig zonnetje is te zien. Om 10.00 rijden we richting Whistler om onze nieuwe Canadese vrienden te bellen. We krijgen Dave te pakken. Hij geeft ons zijn mobiele nummer en als we meer in de buurt zijn moeten we hem bellen. Onderweg stoppen we bij Brandywine falls en Shannon falls. We eten bij Lions Bay Cafe, hiervandaan heb je een uitstekend zicht op de bossen en landschap richting de Grote Oceaan. Het weer is vandaag slecht met heel veel regen.
    Onderweg naar Chilliwack vermijden we de highways, dit heeft tot gevolg dat we bijna dwars door Vancouver heenrijden en dan een scenic route langs de Fraser river maar dat valt tegen. Bij Chilliwack bellen we nog een keer naar Dave, we krijgen hem niet aan de telefoon en bellen Edie. We rijden daarheen, Bob is er nog niet maar Edie schenkt ons al vast wat te drinken in. Ze hebben een mooi huis in de country. Bob heeft paarden waaronder een 3 maanden oud veulen. Om 19.00 rijden we naar Dave en Pat. Zij wonen meer in de centrum zelf. Op de oprit staat de camper-bus geparkeerd. Het huis zelf ziet er schitterend uit met in de kelder een pooltafel, uitgebreide bar en een zithoek met meerdere bankstellen, TV's etc. Bijna iedereen van de Canadezen die we op de KOA camping hebben ontmoet is aanwezig bij het eten. Dave is een beetje teleurgesteld dat we hem niet hebben gebeld maar Edie. Dit omdat hij de organisator is. Om 22.00 rijden we terug naar het huis van Bob en Edie. We slapen in de powered-up camper. Het weer is vandaag slecht met veel regen en soms hevige buien.
    De volgende dag staan we vroeg op om alles in te pakken, we moeten de camper voor 12:00 bij Fraserway inleveren. Alleen nog de benzinetank vullen. Ze vragen of er problemen waren. Dus geven we een paar suggesties. We worden door een busje naar het vliegveld gebracht, we zijn zat op tijd. Het vliegtuig vertrekt om 18.55 en wij zijn er al om 12.30. Pas om 14.55 kunnen we de bagage kwijt en dat wordt nu wachten. We lopen de winkeltjes af en gaan maar zitten. We kopen wat te eten en te drinken en maken ons losse geld op.
    We gaan zeker nog een keer terug naar Canada, het is een mooi land en we hebben al plannen om drie weken op Vancouver eiland te gaan doorbrengen.