Vancouver - Mnt Rainier

• Om 12.00 rijden we weg bij Fraseway. Als we de Alex Fraser bridge bij Vancouver oprijden, zien we een zeearend vliegen, heel karakteristiek met witte kop en bruin verenkleed. Deze trip begint al uitstekend. Op aanraden van Fraserway gaan we pas in de VS boodschappen doen. Vanuit Vancouver zit je zo bij de grens met de VS is, vlak voor de grens is een kleine file en al bij al duurt het 50 minuten voordat we de VS in zijn. Bij de douane moeten we een aantal formulieren invullen welke in het Nederlands zijn, er staat een dikke man aan de andere kant van de balie klaar als er onduidelijkheden zijn wat we waar moeten invullen. Vriendelijke man en voor hem maakt het niets uit in welke taal het formulier is. Buiten gekomen staan er 2 dames van de douane te wachten om onze camper te inspecteren op voedsel, we krijgen het vriendelijke verzoek om het trapje uit te klappen. Als ik voor wil gaan word ik netjes tegen gehouden en vertelt waar we moeten gaan staan. Ze zijn heel snel klaar en na de inspectie vragen we naar een Shopping Mall waar we inkopen kunnen doen. Plotseling worden ze heel vriendelijke en beginnen uitgebreid te discussiëren welke locatie het meest geschikt voor ons is.

• Washington State

• De eerste de beste rustplaats in de VS gebruiken we om iets te eten. We rijden daarna door naar Ferndale voor de boodschappen. In dit plaatsje zien we een typisch Amerikaanse verkeerssituatie. Kruising waar niemand voorrang heeft, je wacht gewoon je beurt af voordat je de kruising op gaat.
    De supermarkt is groot en na 1½ uur komen we eruit met een kar vol met boodschappen en $124.20 minder, dat is flink aan de prijs. We rijden nog een tijdje verder en gaan dan op zoek naar een camping. Uiteindelijk komen we aan in Lakewood. De camping ziet er aan de voorkant een beetje vervallen uit maar als je verder door loopt worden de plekken mooier en we besluiten om de nacht aan Lake Goodwin door te brengen. Camping kost $25 met stroom en water. De toiletten en douches van de camping zien er zo smerig uit dat we nu begrijpen waarom alle campers hier zijn uitgerust met toiletten en douches.
    Je merkt dat het hier nog voorjaar is, het weer is wisselend mooi zonnig en licht bewolkt. Na zonsondergang wordt het gelijk een stuk frisser. De volgende morgen was het 5.6°C in de camper. De boiler aangezet en 30 minuten later kunnen we gaan douchen in de camper. Het is krap maar het gaat. Ook de verwarming even aangezet omdat het behoorlijk koud is. We rijden om 8.15 weg van de camping. Het rijden met zo een grote camper is in het begin aardig vermoeiend maar na een tijdje gaat het best lekker.
    Vanaf de grens volgen we de Interstate 5 naar het zuiden, deze loopt dwars door Seattle heen. Als we Seattle met al zijn suburbs en Olympia de hoofdstad van Washington State voorbij zijn stoppen we bij een parkeerplaats.
    In het plaatsje Castle Rock verlaten we de Interstate 5 richting Silverlake. Rond 12.00 komen we aan bij het St. Helens Memorial Center. Hier hebben we lang rondgekeken en ook een film gezien over de explosie van St Helens. Mount St Helens is op 18 mei 1980 om kwart voor negen in de morgen op een zeer explosieve manier tot uitbarsting gekomen. Daarbij zijn 18 mensen om het leven gekomen. Gedurende de uitbarsting is de gehele noordhelling opgeblazen waarbij de uitbarsting in de vorm van een pyro-clastic flow een horizontaal karakter heeft gehad. Boven de vulkaan is een aswolk tot 18 km hoogte de atmosfeer in gegaan. Op de zuid helling van de vulkaan heeft een volledig dennenbos de uitbarsting overleefd terwijl aan de noordkant alles is weggevaagd. De uitbarsting heeft een immens grote modderstroom op gang gezet waardoor de Colombia River voor maanden onbevaarbaar was.
    Bij het Memorial Center is een trailpad van ca 1.6 km welke loopt rond en door de shores van de Silverlake. Dit pad en omgeving doen ons sterk denken aan Fogg dam in Australië. Vanaf het pad heb je een uitstekend zicht op de vulkaan.
    Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de camping. Thuis hebben we een reservering naar de camping gestuurd maar verder nooit meer iets vernomen.
    Om 14.45 zijn we bij de camping aangekomen. Bij het boeken blijkt dat de reservering toch is aangekomen en verwerkt. Ze hebben alleen geen email kunnen versturen, onbestelbaar en bellen lukte ook al niet. Men kreeg steeds een fax lijn. Vreemd, heel erg vreemd.
    De camping is heel mooi en de meeste plaatsen hebben uitzicht over het meer en de bergen. Het weer is vandaag uitstekend, veel zon en weinig wind. Op de campingplaats aangekomen trekken we zelfs een korte broek aan en gaan in de luwte van de camper zitten. We hebben besloten om in het restaurant van de camping te gaan eten en daarna blijven we nog even zitten. In de bar was een karaoke avond aan de gang. Het eten was typisch American food maar met dit verschil dat de porties (spare ribs, french frites en salade) voor US begrippen klein zijn maar wel flink aan de prijs. De koers $ - € is voor Europa op dat moment heel onvoordelig.

Lake Goodwin

• Mt St Helens

• De volgende morgen zijn we om 8.00 opgestaan. Het is minder helder dan de dag te voren en er staat meer wind. Na het wegrijden richting de vulkaan stoppen we allereerst op de parkeerplaats van de sediment retention dam. De dam is opgezet in de Toutle River met als doel het slib van de uitbarsting tegen te houden en het water door te laten. Hiermee wil men het benedenstroomse deel van de rivier en de Columbus River vrij houden van het vulkanische slib. Men verwacht dat de vallei in 2035 geheel gevuld zal zijn met slib. Vanaf de parkeerplaats is het een flink eind lopen naar de dam, daarbij loop je het eerste deel over de oude Spirit Lake Highway. Dit was de oorspronkelijke weg naar Spirit Lake. Gedurende de uitbarsting en de daaropvolgende modder stroom zijn alle huizen langs deze weg weggespoeld. De weg en het mooie dal van de Toutle River is totaal verdwenen onder de moddervlakte.
    We rijden verder en stoppen nog op verschillende plaatsen voordat we aankomen bij het Coldwater Ridge Visitor Center. Verder dan dit kunnen we niet komen, de weg naar het Johnston Ridge Visitor Center is nog geblokkeerd door sneeuw. Vanaf het Coldwater Ridge Visitor Center heb je al een mooi uitzicht op de vulkaan. Later rijden we naar de parkeerplaats bij het Goldwater lake. Voor de explosie was hier de mooie Goldwater valley. Het meer is ontstaan door de vorming van natuurlijke dam in de vallei. De dam is heel fragiel en lekt water door. Het plan bestaat om te zorgen dat automatisch water wegvloeit als het peil van het meer te hoog begint te worden.
    We maken hiervandaan een wandeling van 2½ mile naar de Hummocks. Deze hebben veel weg van een maanlandschap met veel heuvels van vulkanische as en de overstromingsvlakte is goed te zien. Het niveau van het water op de vlakte is nu veel lager maar het is nog steeds te zien hoe hoog dit moet zijn geweest. Het zicht op de vulkaan is vanaf deze plaats schitterend en het weer is sterk verbeterd, veel minder heiig. Prima moment voor een paar schitterende foto's van de vulkaan.
    We lopen nog eens stukje langs het nieuwe meer. Er staat een groot bord dat je op het pad moet blijven want anders kan je een boete krijgen van $100. Het wordt zelfs warm.
    Bij terugkomst op de camping is het nog steeds 25°C. We eten buiten bij de camper. Als de zon weg is koelt het al snel af tot 17°C. Later op de avond drinken we nog iets in de bar.
    De volgende morgen is het geheel bewolkt en een beetje miezerige. Onderweg naar Castle Rock en Interstate 5 gaan we eerst even langs bij Candy van de Valley Bugler. In de voorbereiding voor deze vakantie hebben we veel contact met haar gehad. Ze is verrast maar vindt het leuk dat we langs komen. Ze geeft ons nog een tip om langs Ex-Nihilo te gaan. Hier woont en werkt een kunstenaar die van metaljunk beelden maakt. In Castle rock doen we boodschappen en nu begint het ook harder te regenen. We gaan op weg naar Mount Rainier. We stoppen bij Ex-Nihilo en maken wat foto's en video's. Hierna rijden we richting het park van Mount Rainier. De toegang is $10, je kunt daarvoor 7 dagen in het park blijven. Betaling is eenvoudig, er hangt een envelop waar je het geld instopt en je schrijft je gegevens er buiten op. De envelop stop je daarna in een brievenbus met een simpel slot.