Revelstoke - Jasper

• Bij Revelstoke komen we op de Interstate 1, de belangrijkste doorgaande highway door de Canadese Rocky's. In Revelstoke tanken we eerst en rijden dan door naar Canyon Hotsprings. Deze plaats heeft een mooie wel vrij grote camping, met de Canadian Pacific Railway vlak er langs. Op de camping staat een huis met diverse voederflessen gevuld met nectar. Deze zijn voor de hummingbirds oftewel kolibries. Deze vogels broeden in de zomer in Canada en overwinteren in Mexico of nog zuidelijker.
    Na het eten gaan we de omgeving verkennen en ontmoeten daar een paar mensen. Ze hebben net een moeder beer met 2 jongen gezien. Wij zien later wel pootsporen maar geen beer.
    In de nacht heeft het opnieuw flink geregend met veel onweer. In de morgen schijnt de zon weer lekker en we gaan buiten ontbijten. Rond negen uur rijden we weg van de camping richting Revelstoke NP. Daar zijn twee boardwalks welke we willen bekijken. We stoppen eerst bij de Giant Cedars. De boardwalk loopt een heel eind door het bos langs gigantisch cedar trees. Omdat er wel eens een boom omvalt, moeten ze het pad regelmatig verleggen. We hebben eigenlijk een parkpas nodig maar hier is er geen een te koop.
    Hierna rijden we naar de Skunk Cabbage trail. De skunk cabbage is een gele kelkvormige moerasbloem welke we ook veel bij Mount Rainier hebben gezien. De rail is een boardwalk welke door een moeras en langs de rivier loopt. Bij deze boardwalk staat nog een melding dat vorige jaar de boardwalk volledig afgesloten is geweest omdat een moeder grizzly daar overwinterd heeft. Dit is ook goed te zien aan een afvalcontainer, deze zijn in Canada en de VS geheel beerproof gemaakt met een sluitmechanisme die een beer niet open eenvoudig krijgt. Deze afvalcontainer vertoont diverse sporen van pogingen tot inbraak.

• Giant Cedars

Giant Cedars Boardwalk

• Na dit bezoek rijden we verder naar Glacier NP. We willen daar nog een aantal wandelingen maken maar de paden zijn allemaal afgesloten. Het blijkt dat er nog te veel sneeuw ligt en dat er ook grizzly beren zijn gesignaleerd. We stoppen bij Rogers Pass bezoekerscentrum en kopen hier een parkpas voor 4 dagen. De dame aan de balie spreekt ons gelijk in het Nederlands aan, ze woont al vanaf 1975 in Canada. Het bezoekerscentrum ligt vlak voor de pas, rondom ligt nog veel sneeuw en dit gebied staat bekend om zijn vele sneeuw. In de winter valt hier heel vaak tussen de 12 en 20 meter sneeuw.
    We rijden verder en stoppen bij de Beaver river. Hier gaan we over naar een andere tijdzone, de klok gaat een uur vooruit en we komen in de Mountain tijdzone. In Golden verlaten we de Interstate 1 en gaan de highway 95 volgen naar Radium Hotsprings. Onderweg stoppen we op een parkeerplaats, hier staat een zeer grote camper met pech. Bij een van zijn wielen zijn de bouten één voor één afgebroken waardoor een wiel is losgekomen. Hij geeft aan dat hij het andere wiel er ook moet afhalen om naar een garage te gaan om de restanten van de bouten te laten verwijderen. Een duidelijk geval van te zwaar beladen met te hard rijden. In Radium Hotsprings zien we bighorn schapen langs de kant van de weg lopen. We rijden door naar de camping Mountain Schadow Resort die er heel leuk uitziet en bijligt.

• Rogers Pass

Rogers Pass, gemiddeld 25 meter sneeuw in de winter

• Door de Canadian Rocky Mountains

• Volgens het camping informatie boek kan je hier op internet komen. Dat klopt volledig als je zelf een laptop hebt en die hebben we niet bij ons. We blijven nog een hele tijd buiten zitten. Later begint het wat meer waaien en gaan we naar binnen. In de avond begint het te regenen en dat blijft bijna de gehele nacht doorgaan.
    De volgende morgen miezert het nog steeds, al is het niet koud. We rijden terug naar Radium Hotsprings en stoppen bij het bezoekerscentrum. Daar hebben ze Internet toegang en dat kost $2.00 per 30 minuten. Even snel een bericht naar het thuisfront sturen, kaarten op de post en de nodige boodschappen doen.
    Aan het eind van de morgen verlaten we Radium Hotsprings en het begint droog te worden met nog wel veel lage bewolking. We gaan de highway 93 op, richting Banff en rijden het Kootenay NP in. De natuur is hier schitterend en voor de toegang tot het Kootenay NP heeft men de weg over de rivier heen gebouwd om de nauwe passage naar Sinclair Canyon door te komen. De rivier heeft deze passage gemaakt. Even verder op zijn de warmwaterbronnen van Radium Hotsprings, de weg is onoverzichtelijk en je kunt het beste stoppen bij de Overflow parkeerplaats.

• Radium Hotsprings

Bighorn sheeps in Radium Hotsprings

• Hier zijn hele rode rotsen en dit is de plaats van de Redwal fault, een hele belangrijke breukzone voor dit deel van de Rocky Mountains. Bij Krimpton Creek gaan we een eind wandelen op zoek naar beren. We zien alleen wat pootafdrukken van een beer. Aan het begin van de middag rijden we verder en stoppen bij Olive lake. De naam is zeer karakteristiek, het is een meer met helder groen water, de kleur van Olivijn. Mogelijk is de oorsprong vulkanisch want er zijn regelmatig luchtbellen zichtbaar. In het meer liggen heel veel bomen.
    Langs de weg door het Kootenay NP zijn heel veel mooie plaatsen en uitzichtpunten om te stoppen. Tussen Kootenay Valley Viewpoint en Vermillion Crossing loopt een coyote over de weg bedelend naar voedsel. Bij Vermillion Crossing is een restaurant en een shop met mooie truien en wat souvenirs. Verder op is de Marble Canyon, we stoppen om de waterval en stroomversnellingen te bekijken. Dit is zeker de moeite waard, maar het is wel uitkijken geblazen omdat er nog veel ijs op het pad ligt. Als laatste stoppen we even bij Vermillion Pass. We staan hier op de waterscheiding tussen de Pacific en Atlantic Oceaan en we gaan over van Britisch Colombia naar Alberta.
    We rijden door naar Banff en horen op de Parkradio dat er de komende nacht veel sneeuw wordt verwacht tot wel 30 cm sneeuw. We zien het wel maar vragen nog even na of de wegen worden schoongeveegd. Dat gebeurt gelijk na sneeuwval en dat is maar goed ook want we hebben geen sneeuwkettingen bij ons. Vanavond hebben we in elk geval de kachel wel nodig. Bij aankomst op de camping was het binnen in de camper net 10°C. Zo nu en dan regent het en rond 3.00 in de nacht gaat het sneeuwen.

• Banff

Sneeuw in Banff

• Banff naar Lake Louise

• De volgende morgen is de hele omgeving bedekt met circa 10 centimeter sneeuw, gelukkig geen 20 - 30 cm. Verder dooit het al. Het is binnen 3.6°C, maar met de kachel aan wordt het al snel warmer. Na het ontbijt gaan we in Banff nog wat rond te kijken, verder tanken en boodschappen doen. Aan het einde van de morgen verlaten we Banff. We rijden via de Bow Valley Parkway richting Jasper, op de kaart staat deze weg aangeduidt als 1A. Dit is een hele mooie natuurweg die 's nachts gedeeltelijk dicht gaat. Onderweg komen we de nodige dieren tegen.
    We rijden over de 1A terug richting de Vermillion Pass, op dit deel van de Parkway bevindt zich Johnson Canyon aan de rechterkant. De Johnson Canyon bevat een upper en lower falls. De route naar beide watervallen loopt over paden aangelegd op de rotsen of hangend aan de rotsen. Het is hier behoorlijk koud en er valt natte sneeuw, eigenlijk hebben we geen kleding voor dit weer bij ons. In de Johnson Canyon zien we heel veel handtamme grijze eekhoorns. Het is een hele mooie wandeling maar in het hoogseizoen zal het wel file lopen zijn.
    Na het vertrek van Johnson Canyon rijden we naar Yoho NP om de Spiral Tunnel Railway te bekijken. Dit is een complex van twee tunnels en ieder loopt bijna 360˚ rond en is gebouwd om de treinen in staat te stellen om zonder gevaar het steile deel van de pas te overbruggen. Dit tunnelcomplex is aan het begin van de 20e eeuw gebouwd door Zwitserse ingenieurs. Voordat de tunnel er was zijn op de steile afdaling heel veel treinen verongelukt.
    Het is koud en van de tunnels is niet veel te zien. Het heeft hier bijna de hele dag gesneeuwd maar bij Lake Louise is het droog. We willen het meer gaan bekijken, maar dat is nog vrijwel geheel bevroren. We lopen nog wat rond bij de winkels en gaan daarna richting de camping. De camping van Lake Louis is er een met veel plaatsen en alleen elektriciteit, geen water.

• Johnson Canyon

Upper Falls Johnson Canyon

• Icefield Parkway

• De volgende morgen is het behoorlijk koud, de temperatuur is amper 3.0°C. Nadat we het water hebben bijgevuld en de grijswatertank geleegd vertrekken we vanaf de camping. Voordat we de Icefields Parkway oprijden, doen we eerst nog wat boodschappen en bezoeken het visitorcentrum. Het is bewolkt met zo nu en dan wat lichte sneeuw.
    Voor vandaag is het Icefields centrum ons hoofddoel. Hiervandaan kan je met een snowcoach een trip maken naar de Athabasca gletsjer. Onderweg naar het centrum stoppen we op de meeste viewpoints. Bij heel veel van de stops zien we bussen vol met Japanners die elkaar overal op de foto zetten en giechelend door de sneeuw lopen en glijden.
    De meeste meren zijn nog bevroren en hebben een sneeuwdek van vaak ruim een meter dik. Rond het middaguur stoppen we om te eten en voor de verandering geen bus met Japanners. Vlak na ons komt een stel Canadezen uit Ontario op de parkeerplaats staan. De man stapt uit en begint naar de rotshelling aan de overkant te kijken. Als je goed kijkt zie je een aantal witte stippen op de helling wat uiteindelijk berggeiten blijken te zijn. Je snapt niet hoe ze daar kunnen lopen. We gaan verder en stoppen zo nu en dan nog een keer.
    Bij het Icefields centrum hoeven we niet lang te wachten voordat we met een snowcoach een trip kunnen maken naar de Athabasca gletsjer. De gehele tocht duurt 1½ uur waarbij 1 uur met de snowcoach en 2 * 10 minuten met de bus. Boven op de gletsjer is het koud met een stevige koude wind die vanaf de top van de gletsjer komt. De zon is af en toe te zien.

• Mountain Goats

Berg geiten hoog op de rotsen

• Jasper

• Aan het einde van de middag rijden we verder. We willen een camping langs de Icefields Parkway hebben maar helaas blijken alle campings nog gesloten te zijn dus moeten we wel doorrijden naar Jasper. Jasper ligt een stuk lager en daar regent het zo nu en dan. We vinden een camping aan de highway 93 vlak bij de junction met de Interstate 16, op de camping staan waarschuwingsborden dat er beren zijn gesignaleerd. Alle voedingswaren moeten binnen bewaard worden, ook een koelbox is niet goed genoeg omdat beren die gemakkelijk open kunnen maken. Na het eten maken we nog een korte wandeling over het terrein maar we zien geen beren.
    In de nacht heeft het niet of nauwelijks geregend. Na het ontbijt, het legen van de grijs water tank en het vullen van de watertank vertrekken we. We rijden weg via highway 93A naar Athabasca falls. Deze bevinden zich op de plaats waar de highway 93A en de highway 93 samen komen. De 93A weg naar de Athabasca falls is slecht maar heel rustig. De falls zijn schitterend om te zien. We rijden verder naar de Sunwapta falls. We maken hier gebruik van het restaurant. Buiten is het geheel bewolkt en het regent en sneeuwt zo nu en dan.
    We draaien om en rijden terug over de highway 93 naar Jasper. We zien hier nog een coyote langs de kant van de weg lopen. In Jasper aangekomen gaan we eerst richting Lake Maligne. Dit is de tweede van twee langgerekte meer, niet ver bij het meer vandaan zien we een groep van circa 8 bighorn schapen, herkauwend op het talut langs de weg. Na de bighorn schapen bewondert te hebben rijden we verder richting het meer. Het weer wordt slechter en er begint steeds meer sneeuw te vallen. Het meer is nog vrijwel geheel bevroren en met sneeuw bedekt. Op de terugweg zien we weer een beer nu rustig etend tussen de bomen. Wij zien de beer nu als eerste en na ons stoppen verscheidene autos en zelfs een bus.
    In Jasper aangekomen stoppen we even om wat eten te kopen en om te tanken. Er zijn niet veel winkels open en we blijven niet lang. We rijden het NP uit en gaan British Columbia (BC) weer in. Omdat we gelijk in een andere tijdzone komen gaat de klok een uur terug.