Sarapiqui - Tortuquero

• We vertrekken deze dag naar Tortuguero National Park. Dit park is gelegen aan de Caribische zee. Vanaf half zeven kunnen we ontbijten maar het verzoek is om eerst de tassen bij de bus te plaatsen zodat deze al op het dak kunnen worden geplaatst terwijl we eten. Om half acht zijn we vertrokken en volgen de highway 4 en dan highway 32 tot aan Guapiles. Hier drinken we koffie en rijden naar het huis van de moeder van Jaime. Zijn nichtje is net bevallen van een tweeling en dit is de kans voor Jaime om ze kunnen zien. De laatste 17 km naar de opstapplaats van de boot is niet geasfalteerd, de weg is prima te berijden en om 10.20 komen we aan waar vandaan de boten vertrekken.
    Bij het opstaan scheen de zon volop maar wanneer we aan komen bij de boten is het donker geworden en het regent stevig. Bij de opstapplaats is een grote overdekte verzamelplaats met bar, wc en winkeltje. We vertrekken om elf uur met de boot, het regent nog steeds lichtjes. Onderweg naar de lodge worden we gewezen op vleermuizen en vogels. Het laatste deel van de boottocht volgen we het Tortuguero Canal. Deze is evenwijdig gegraven aan de kust en bestemd om het hout uit het tropische regenwoud eenvoudig te vervoeren zonder last te hebben van de woestheid van de Caribische zee.

• Tortuquero NP

• Om twaalf uur zijn we bij de lodge, op dat moment regent het weer zwaar. De lodge is behoorlijk groot en de kamers staan op palen in het mangrove bos. Op de grond onder de kamers zien we diverse mangrove krabben. Voor het eten in deze lodge maken we geen extra kosten, alles is al betaald. Het eten is prima en de eerste hebben we al gehad. Het is in zijn geheel buffet en je pakt zoveel als je op kan. In de middag steken we met een boot de loggers canal over naar het dorpje Tortuguero, een klein dorp met 1 hoofdstraat en diverse zijstraatjes. De huizen staan voor het grootste deel op palen en op diverse plaatsen staat het pad ook op palen.
    We lopen het dorp uit naar het zuiden tot bij het NP maar wie dacht er zo in te kunnen lopen komt bedrogen uit. Hier moet entree worden betaald en daar hebben we nu even geen zin in. We gaan terug en lopen door het dorp naar het strand. Het zand is zwart en fijn van structuur wat uitstekend geschikt voor schildpadden om de eieren in te leggen. We lopen een eind over het strand en zien diverse plaatsen waar mogelijk schildpad eieren begraven liggen. Terug in het dorp zoeken we een plaats op waar we wat kunnen drinken en nemen iedereen een fruitshake. Daarna gaan we terug naar de boot voor de terugtocht naar het hotel.
    Na het avondeten gaan we een tocht naar het strand maken om het eierleggen van de Green Turtle te bekijken. Bij navraag vernemen we dat we om half acht gaan. We krijgen het verzoek om donkere kledij aan te trekken en het pad kan modderig zijn, daarom het advies om laarzen aan te trekken. Deze worden door de lodge verzorgd. We houden onze wandelschoenen aan.

• Hotel in Tortuquero NP

Hotel in Mangrove bos

• Green Turtle

• Voor het bekijken van de schildpadden steken we met boten het kanaal over naar Tortuguero, zaklantaarns mogen meegenomen worden tot aan het strand. Dan moeten ze uit en het enige licht is van rode zaklantaarns, elke andere kleur licht schrikt de schildpadden af. We worden in groepen verdeel en onze groep moet ruim een kilometer over modderige paden afleggen voordat we op ons stukje strand komen. Onderweg begint het weer te regenen en de poncho’s gaan aan. Dat werkt niet want door het zweten wordt je net zo nat en we doen ze later weer uit. Wanneer we bij ons stuk strand komen moeten we wachten totdat de rangers de schildpadden gespot hebben. Al snel worden we gehaald want er zijn schildpadden gespot die een nest aan het graven zijn. We krijgen uitlag en in groepjes van max 10 man benaderen we de schildpadden bij het eierleggen. Om de een of andere reden wordt de eerste schildpad verstoort en terwijl ze nog aan het leggen is maakt ze het nest slordig dicht en gaat terug naar zee. Tijdens de terugtocht laat ze elke 1,5 meter twee eieren vallen. In de buurt is nog een tweede schildpad eieren aan het leggen. We zien de eieren vallen en later is ze bezig met het camoufleren van de eieren.
    Het is al een hele tijd droog en er zijn zelfs wat sterren zichtbaar, boven zee is het aan het weerlichten. We lopen dezelfde weg terug en varen met de boot naar de lodge. Hierna drinken we nog wat in de bar en gaan om elf uur richting onze kamer.
    In de nacht hebben we goed geslapen en het heeft niet of nauwelijks geregend. Vroeg in de morgen worden we wakker van een groep brulapen in de bomen rond de lodge. Na het ontbijt maken we een boottocht door het kustoerwoud van Tortuguero NP. We zien weer verschillende vogels en apen, waaronder spidermonkey’s en brulapen. Het is een mooie tocht met alleen wat lichte regen.
    Na terugkomst halen we laarzen omdat we een wandeling door het mangroven bos gaan maken. Dit is echt een blubberboel en we zien maar weinig vogels. De rest van de middag hebben we gezwommen in het zwembad en na het douchen, gaan we naar de bar waar we nog na praten en wat drinken. Om half zeven is het weer etenstijd, opnieuw buffet. Gaat een beetje vervelen na vijf dagen. Na het eten gaan we terug naar de bar en rond negen uur zoeken we onze kamer op. De volgende dag vertrekken we vroeg met de boot voor een lange rit naar San Gerardo de Dota.