Manuel Antonio San José

• Zo het is onze laatste volle dag in Costa Rica, we zijn nu in Manuel Antonio aan de kust van de Grote Oceaan en vertrekken naar San José. Om kwart over zeven worden we wakker, gaan ontbijten en pakken daarna alles in. Om half tien moeten alle tassen bij de bus staan en gaan ze voor de laatste keer het dak op. We vertrekken om tien uur en volgen de kustweg naar het noorden. Net na vertrek stoppen we bij een supermarkt in Quapos om inkopen te doen voor een picknick lunch.
    Costa Rica kent diverse soorten vogels en dieren, in dit land komt ook de alligator voor. We hebben hem nog niet gezien maar krijgen daar nu de kans voor. We stoppen bij de Rio Grande de Tarcoles waar we de bus verlaten en over de brug naar de overkant lopen. De brug is ruim honderd meter lang en vanaf de brug zien we diverse alligators op de oever en in de rivier. Aan de overkant van de rivier is een Sopa waar we pauzeren voor een kop Costa Ricaanse koffie. Hierna verlaten we kust en volgen de Central Valley naar San José waar we op twee uur bij ons hotel aankomen

• San José

• In het hotel krijgen we dezelfde kamer, we brengen alle bagage naar de kamer en lopen daarna naar het centrum van San José. In het centrum aangekomen gaan we diverse marktplaatsen langs om te kijken voor een aandenken aan dit land. Een van de plaatsen zijn de marktstallen naast het Jade museum. Dit is een lange rij van allemaal kleine kraampjes propvol met snuisterijtjes. We worden veel aangesproken en hier en daar dollen we met de kraamhouders en houdsters. We lopen een bar binnen voor een kop koffie en slenteren terug naar het hotel.
    We lezen wat op de kamer en drinken bij de bar voordat we met een deel van de groep terug naar de stad gaan naar het restaurant El Patio, de rest is al in het restaurant. Dit ziet er erg gezellig uit en is onze laatste maaltijd als groep.
    Er is een kaart met envelop gekocht voor onze begeleider en spreken af dat we de envelop met inhoud in de bar van het hotel aan Arjo overhandigen. We bedanken hem voor zijn hulp en hij bedankt ons voor het geduld dat we soms hebben moeten hebben omdat niet alles soepel verliep. We moeten opschieten want om tien uur sluit de bar van het hotel.
    De laatste dag in San José begint al goed, we hebben slecht geslapen door al het lawaai van het verkeer en de warmte in de kamer. Na het ontbijt hebben we nog tijd om weer naar het centrum te gaan en hebben besloten om wat cultuur te gaan snuiven. We lopen naar het centrale plein en gaan het museum in over de pre-colombiaanse cultuur, wat tegelijkertijd het munt en goud museum van San José is.
    Om twaalf uur vertrekken we vanuit ons hotel in San José naar het vliegveld, daar nemen we afscheid van Jaime, onze chauffeur. Arjo gaat mee naar binnen om te zorgen dat er geen problemen zijn bij het betalen van de vertrekbelasting en het inchecken. Het is rustig op de luchthaven en alles gaat vlotjes. Bij de handbagage controle moeten de schonen uit. Dan is het wachten op het vertrek van het vliegtuig. Het vliegtuig is een Airbus 340-300, een oud vliegtuig zonder eigen entertainment met film of video. De vlucht is langdradig en van slapen komt niet erg veel, al met al kom,en we op tijd aan in Madrid. Daar weer door de paspoort controle en handbagage controle, een noodzakelijk kwaad om veilig en heelhuids thuis te kunnen komen. Wachttijd op Madrid is vier uur en we komen mooi op tijd aan op Schiphol.
    Costa Rica is een mooi land maar wel heel sterk VS georiënteerd, dit is niet vreemd als je het achtertuin huisje van de VS bent. Buiten de grote steden zijn de mensen heel vriendelijke. De natuur is schitterend maar het is geen land als je ook wat cultuur wilt snuiven. Geen grote tempels of archeologische vondsten. Toch de moeite waard geweest en heel veel mooie foto’s weten te maken.