Monte Verde - Rincon de la Vieja

• Het is onze laatste morgen in de nevelwouden van Monteverde. We zijn al vroeg wakker en om zes uur opgestaan. Het weer is schitterend en de zon schijnt volop. Voor dat we ontbijten, gaan de tassen op de bus. We vertrekken om kwart voor acht over dezelfde weg terug naar de Pan-American highway. Onderweg moet we stoppen omdat er paal van een bovengrondse elektriciteitskabel is omgetrokken door een te hoog beladen truck met graafmachine. Vreemd genoeg moeten we uitstappen en lopend langs de plaats gaan waar de kabel laag over de weg hangt. De bus kan net de plaats passeren en we stappen weer in.
    Bij de Pan-American Highway aangekomen stoppen we gelijk bij een kraam waar Mamomes worden verkocht. Dit zijn lychees achtige vruchten met een stekelige rode bast. Even verderop stoppen we bij een restaurant voor koffie. Bij het restaurant staan een aantal hoge bomen met diverse Ara’s (Macaw) er in. Naast het restaurant is een kleine dierentuin met eekhoorns, toekans en herten.
    Verderop wordt de weg verbreed naar 2x2 baans. De verbreding is hard nodig want er is heel veel vrachtverkeer op deze weg. Er zijn heel veel klachten van bedrijven dat de meest belangrijke snelweg van het land de Pan-American Highway maar 2 banen heeft is waardoor de economie van het land ernstig wordt belemmerd. Over deze weg vindt nagenoeg alle import en export plaats met de buurlanden en met de grote broer de VS. Wanneer we richting Liberia rijden wordt er druk gewerkt aan de weg verbreding. Op sommige plaatsen is de verbreding al klaar. In Liberia stoppen we voor inkopen en nog belangrijker, ATM machines waar we dollars en colones kunnen pinnen. We kopen verder water, sap en kleine pakjes smeerkaas om het dagelijkse eentonige ontbijt wat te kunnen afwisselen. Om kwart over twaalf rijden we het park Rincon de la Vieja binnen en komen aan bij ons hotel. Het begint nu ook te regenen met een kracht en geweld die we alleen kennen van Noord Australië gedurende de Wet. Bij aankomst krijgen we een welkomstdrankje en een polsbandje. Nadat we de sleutel van onze kamer hebben gekregen brengen we de bagage door de regen naar onze kamer.
    Het polsbandje is iets typische Amerikaans, dan kan je elkaar als groep herkennen. Beetje dwaas dus het bandje ging al snel af.

• Pole

Een vrachtwagen heeft de kabel losgetrokken en een paal vernield

• Rincon de la Vieja

• OVoor het middageten staat er voor onze groep een gedekte tafel klaar en we hebben de keuze uit buffet of menu a la carte. Wij kiezen voor het buffet. Gedurende het eten spreken we met 3 anderen om drie uur af voor een bezoek aan een waterval. Alleen gaat het weer heel hard regenen en dat blijft het de rest van de middag doen. Het stortregent en onweert. Het plantsoen voor de kamers verandert in een vijver en we zien grote padden in het water zitten. De rest van de middag en begin van de avond blijft het regenen.
    Tegen zeven uur gaan we naar het restaurant voor het avond eten. Omdat het tegen het einde van het seizoen loopt zijn er niet veel gasten meer en we zijn vrij om te gaan zitten waar we willen. Met zijn tweeën gaan we aan een ronde tafel voor vier personen zitten en al gauw komen onze Belgische reisgenoten bij ons zitten. We bestellen menu a la carte. Onder het eten regent het nog steeds en blijven zitten napraten. Om negen uur zijn we terug op onze kamer, maken alles in orde voor de volgende dag en gaan om tien uur slapen. In de nacht regent het weer flink en we hopen dat de volgende dag droger is omdat we een wandeling gaan maken door het oerwoud op de hellingen van de vulkaan Rincon de la Vieja. Dit gebied zou volgens de informatie die we van het land hebben het droogste van geheel Costa Rica zijn. Is nog weinig van te merken!

• Regen bij Rincon de la Vieja

Zo heeft het de gehele middag geregend

• Bezoek aan de vulkaan

• De volgende morgen zijn we om half vijf wakker en om zes uur staan we klaar om te gaan ontbijten. We maken gebruik van het buffet, het brood rooster je zelf maar roerei en pannenkoekjes worden voor je gemaakt. Het is wel even wachten tot je aan de beurt bent, hoe met het wel niet zijn in het hoogseizoen. Ontbijt is tot nu toe steeds hetzelfde.
    Half acht rijden we met de bus richting de vulkaan. We zien dat Costa Rica flink investeert in alternatieve vormen van energie opwekking. We zijn langs een energiestation waar met geothermische energie elektriciteit wordt opgewekt. De wandeling start om acht uur, het gaat langs aangelegde paden. De paden leiden je naar diverse vulkanische geologische interessante plaatsen zoals fumarolen, warmwater en warme modder bronnen. Op een aantal plaatsen in het pad is de grond warm tot wel 50 graden celcius aan toe. Het is duidelijk dat we hier op een vulkanische actief gebied op de flank van de vulkaan zitten. Hier vinden regelmatig uitbarstingen plaatsvinden. Het pad is verder ook heel interessant, je moet door riviertje heen lopen, langs watervallen. Een deel loopt door het bos en een deel door open landschap. We zien bladsnijder mieren, horen en zien brulapen, verder diverse paddenstoelen. Gelukkig dat we vroeg in de morgen zijn begonnen met wandelen want later wordt het erg warm. Na deze wandeling gaan drie mensen van de groep voor een tweede wandeling naar een waterval op vijf kilometer afstand. De anderen worden teruggebracht naar het hotel.
    De kamers zijn al in orde gemaakt en het begint weer stevig te regenen. Onder en eten zien we dat de wandelaars al terug zijn. Na 30 minuten lopen in de regen zijn ze omgekeerd, het water kwam als een rivier de berghelling afstromen en verder gaan was niet verantwoord.
    Na het eten gaan we met drie anderen de wandeling van de vorige dag naar de waterval maken. Het is gelukkig droog. Het pad er naar toe is glibberig en modderig, bij hevige regen zal het niet begaanbaar zijn. Bij de waterval zien we een groep honden die we bij het hotel ook hebben gezien. Ze houden de opzichter van de waterval gezelschap, we praten wat met de man. Hij is ingehuurd om te zorgen dat niemand in de problemen kan komen op de steile rotsen rond de waterval. Als we terug lopen gaan de honden met ons mee, halverwege komen we onze reisbegeleider tegen. Hij gaat ook een kijkje nemen bij de waterval en de honden lopen verder met hem meer.
    Het hotel verbouwd de eigen groenten die serveren in kassen en de akkers bij het hotel. We zijn daar even wezen kijken en zien een vlindertuin en septarium. Bij aankomst krijgen de slangen net te eten, levende muizen en kuikens. In de vlindertuin zijn niet veel soorten te zien, er vliegen wel veel vlinders rond en komen op je zitten.
    In de middag heeft het maar heel even gespetterd, voor het avond eten hebben we de tijd voor een lekkere douche en om even relaxt te zitten. Om half zeven gaan we eten, het smaakt wel maar we hebben wel beter gegeten. Na het eten pakken we de tassen weer in en gaan op tijd naar bed. Het grootste deel van de nacht heeft het flink geregend.