San José - Monte Verde

• De aanvang van elke reis is altijd weer spannend, is er geen vertraging, lukt het met overstappen? Is het vliegtuig en het eten behoorlijk, komt de bagage wel aan en als laatste. Zijn je medereizigers en de reisbegeleider geschikte lui waar je 3 weken mee wilt optrekken.
    Reisbegeleider was prima, medereizigers had beter gekund. Je verlangt niet altijd om regelmatig geklaag te moeten aanhoren.
    De vlucht naar Costa Rica is met Iberia geweest en we hebben een tussen stop op Madrid gehad. We moesten om half zes op Schiphol staan en iedereen staat netjes bij de incheck balie te wachten, alleen laat Iberia het afweten. Men komt pas ruim 15 minuten nadat het inchecken zou moeten beginnen aanwandelen. Hierdoor gaat alles te laat, het boarden begint ook te laat en we vertrekken 15 minuten te laat. Tot onze verrassing zien we dat een reisgenoot van Madagascar ook een van onze medereizigers naar Costa Rica is.

• Aankomst San José

• Op Madrid is het hollen, de overstap tijd is krap en we zijn al laat door de vertraging op Schiphol. Als we 45 minuten na de landing bij de aansluitende gate aankomen is men al aan het inchecken. We vliegen met een Airbus 340-600 naar Costa Rica en zitten vrij ver achterin en hebben voldoende beenruimte. Het eten onderweg is echt waardeloos en de vlucht duurt 10 uur. Gelukkig is de entertainment aan boord goed. We komen eerder aan dan volgens de vlucht gegevens en om half vier lokale tijd hebben we de sleutel van onze hotelkamer.
    Na aankomst in San José lopen we naar het centrum om US dollars en colones te pinnen in een ATM machine. In Costa Rica kan je betalen met beide munten, bij gebruik van US dollars krijg je het wisselgeld in colones terug. Het is wel even zoeken omdat je niet bij elke bank voor beide terecht kan, na even rond te hebben gelopen vinden we een pinautomaat in een beveiligde locatie van Banco San José. Het lukt maar vreemd genoeg kunnen we niet meer dan US$ 200 per keer pinnen. Dit wordt dan vijf keer pinnen, jammer genoeg betalen we elke keer de kosten.
    ’s Avonds eten we met de gehele groep in een restaurant vlak bij het hotel, we horen daar dat er nog twee mensen komen. Zij hebben op eigen gelegenheid gereisd en we horen de volgende dag van ze dat ze met KLM rechtstreeks naar Panama zijn gevlogen en daar vandaan een vlucht naar San José. In het restaurant krijgen we de eerste keer de wisseltruc, we betalen in dollars en met een rekenmachine wordt met de dagkoers berekend hoeveel we in colones terug krijgen.
    Het tijdverschil tussen Nederland en San José is acht uur en om negen uur in de avond lokale tijd (04:00 in de morgen in Nederland) vinden we het genoeg en gaan naar bed. Het risico is dan wel dat we vroeg wakker zijn, gebeurt dus ook na 02:00 hebben we alleen nog maar wat gedommeld. Om vijf uur zijn we opgestaan en om zes uur zijn we gaan ontbijten.

Hotel San José

• Monte Verde Nevelwouden

• De volgende morgen ontbijten we allemaal gelijk en brengen daarna de bagage naar de bus waar Jaime, onze toeverlaat en buschauffeur alle bagage op het dak van de bus laadt. We vertrekken om zeven uur en verlaten San José naar het westen door de Central Valley. Dit is ook de route van de muilezels en ossenkarren met de koffiebonen. Bij de Golf van Nicoya stoppen we voor een korte koffie pauze bij een restaurant aan de rand van de caldera van een uitgedoofde vulkaan. Bij vertrek horen we dat we moeten omrijden omdat er aan de zandweg vlak bij Monteverde wordt gewerkt.
    Voordat we bij de afslag naar Monteverde komen volgen we eerst de highway 1, oftewel de Pan-American Highway. Dit de snelweg die van Alaska tot in het zuiden van Chili loopt. Langs deze weg stopt Jaime plotseling, hij heeft brulapen gezien in de bomen langs de weg. Onze eerste Amerikaanse apen.
    In La Irma verlaten we de Pan-American Highway en gaan de bergen in richting het Quakers gebied. Na het dorp Juntas stopt de asfaltweg en rijden we verder over een zandweg. Rond 12:00 komen we aan in Monteverde en gaan gelijk naar het hotel. We halen snel de bagage van de bus en checken-in. Dan met de bus naar het dorp om te lunchen en verder wat inkopen doen bij de lokale supermarkt. Hierna rijden we naar het Monteverde Cloud Forest Reserve waar we 2½ uur rondwandelen door het nevelwoud. Een deel van de paden zijn niet te bereiken omdat het pad weggespoeld is door de regen.

• Caldera

Caldera meer

• Monteverde is een community gesticht door de Quakers in de jaren zestig van de vorige eeuw. De Quakers is een pacifistische groepering en hebben besloten de VS te verlaten bij de invoer van de dienstplicht voor de Vietnam oorlog. Na lange omzwervingen kwamen ze aan in de Nevelwouden van de noordelijke vulkaanbergrug van Costa Rica. Ze besloten zich daar te vestigen bouwden kleine boerderijen en begonnen het land te bewerken. Later begon Costa Rica zich als een eco-land te ontwikkelen waardoor toeristen in grote aantallen het land begonnen te bezoeken. De Quakers community begon alle losse percelen samen te voegen en zorgde dat de neveljungle kon terugkeren in de meeste delen van hun gebied.
    De paden door het nevelwoud zijn heel mooi aangelegd. We lopen een groot deel van de paden, komen daarbij bij een uitkijkpunt, een suspension bridge over een ravijn en een waterval. De hellingen zijn op een aantal plaatsen heel steil, we zien alleen vogels maar wel veel strangle figs (wurg ficus). Als je deze skeletten ziet vallen ze eerst niet op. Ze ontstaan waar een ficus na vele jaren van groei een boom volledig heeft ingekapseld. De boom wordt als het ware gewurgd, gaat dood en rot weg. Wat dan overblijft, is de ficus.
    Bij de uitgang van de Forest Reserve is kolibrie galerij, er hangen nector silo’s en de kolibries vliegen af en aan. Het maken van foto’s is een lastige klus maar lukt goed. Terug in het hotel nemen we een douche, het was koud en nat in het nevelwoud. We hadden een fleece jack aan, deze is van buiten en van binnen nat en we hopen dat ze de volgende dag weer droog zijn. We gaan dan ZIP-lijnen en de jacks zullen we dan hard nodig hebben. Om half zeven gaan we met de bus naar het centrum van het dorp om te eten in een lokaal Italiaans restaurant. Iedereen gaat daarna op tijd naar bed omdat het morgen weer een drukke dag gaat worden.
    De volgende dag zitten we al om kwart voor zeven aan het ontbijt. Voor de tropen is dit niet vroeg. In de nacht is een zeer heftig onweer overgetrokken waar we van wakker zijn geworden. Onze fleece jacks zijn weer droog.
    Gelijk na het ontbijt rijden we met de bus naar Selvetura. Daar gaan Marion en Hans ZIP-lijnen tussen de boomtoppen en een tree top walk maken. Bij ZIP lijnen kom je in een harnas te hangen aan een staalkabel gespannen tussen twee bomen. Door de zwaartekracht daal je dan naar de volgende boom. Er zijn 14 trajecten variërend tussen de 100m en 1,5 km. Het laatste traject kan je of met zijn tweeën of alleen op de buik liggend afleggen. Wij zijn met zijn tweeën gegaan en bereikten volgens de GPS daarbij een snelheid van ruim 70 km/uur. Aan het einde is iedereen vies en smerig van de vochtigheid in het nevelwoud vermengd met de smeerolie van de katrollen en modder. Het was zeer leuk om te doen en aan het einde is een CD te koop met alle foto’s van de groep. Er zijn een stel die denken slim te zijn en kopen de CD’s niet maar willen een kopie maken. Ja, hun foto’s staan alleen niet op de CD.

ZIP line

• Tree top walk en Rana Rio vlinders

• Na dit ZIP avontuur drinken we eerst op ons gemak een kop koffie om vervolgens de tree top walk te gaan maken. De tree top walk is een wandeling door het nevelwoud over meerdere hangbruggen, sommigen met een lengte van meer dan 100m. Af en toe regent het wat maar dat mag de pret van het zien van heel veel bloemen, vogels en slangen niet drukken. De totale route is een aantal kilometers en bevindt in het zelfde deel van het nevelwoud als de ZIP lijn. Na de wandeling staat de lunch klaar die we eerder besteld hebben.
    Na de lunch verlaten we Selvetura en rijden terug naar het hotel. De middag heb je geheel voor je zelf en we willen datgene gaan bekijken waarvoor we ook naar Costa Rica zijn gegaan. Vlinders.
    Net buiten het dorp is Rana Rio, een vlinder en kikkertuin. Het is even lopen en zoeken. Bij de ingang vernemen we dat er een net een groep met een gids is vertrokken en lopen snel naar beneden. De vlinders zijn in met gaas afgesloten ruimtes, regen en wind hebben vrij spel. In de verschillende ruimtes zien we diverse soorten vlinders en poppen. De kikkertuin is een aparte ruimte bestaande uit losse terrariums overdekt met een hoog dak. Dit dak is best wel fijn want tijdens de uitlog over de kikkers regent het pijpenstelen met onweer. De kikkers zijn heel klein en de gids heeft grote moeite om ze te vinden. Het zijn allemaal zeer giftige kikkers.
    Na deze rondleiding zijn we het centrum van Monteverde ingegaan om een bar te zoeken waar we wat kunnen drinken. We zijn het Treetop house binnen gegaan en daarna terug naar het hotel gelopen. Voor de avond hebben we ons opgegeven voor een avondwandeling, om tien voor zessen zijn we opgehaald met vier medereizigers. Bij het begin punt van de avondwandeling krijgen we allemaal een zaklantaarn en worden voorgesteld aan onze vrouwelijke gids. Ze begint met het uitleggen van de regels die erg simpel zijn, blijf bij elkaar, op het pad en maak geen gebruik van een flitser indien je foto’s wilt maken. Dat betekent dat we geen foto’s kunnen maken. We zien een tarantula, krekels, kleine kikker, slangen, slapende toekan, kinkadoe hoog in de boomtop en horen uilen maar zien ze niet. We krijgen uitleg over leaf eating ants, dat ze blind zijn en de weg vinden door de feromonen afkomstig van de scouts.
    Om tien voor half negen zijn we terug bij het hotel en gaan met zijn vieren eten bij Sopa Tico, een lokaal maar uitstekend familie restaurant vlak bij ons hotel. Om kwart voor tien zijn we terug in het hotel, pakken onze tassen in omdat we de volgende dag vertrekken naar Rincon de La Vieja NP. De gehele dag is het vrij bewolkt geweest met vele nevel en zo nu en dan een stevige regenbui.