Playa Dominical - Corcovado NP

• We zijn in Playa Dominical aan de kust van de Grote Oceaan en vertrekken vandaag naar een eco-lodge in het Corcovado NP. We zijn maar één nacht aan de Grote Oceaan kust geweest en ondanks de vele regen in de nacht hebben we best goed geslapen, al waren we wel vroeg wakker. Om kwart voor zes zijn we opgestaan en zorgen ervoor dat voor het ontbijt de tassen bij de bus staan en eten om half zeven. Na het ontbijt wachten we bij de receptie tot iedereen aanwezig is, onderwijl foto’s makend van de vele vogels in de tuinen van het hotel.
    De zon schijnt en het is behoorlijk goed weer en warm. Vanuit Playa Dominical rijden we drie uur richting de grens met Panama daarbij de Pan-American highway volgend. In Chacarita is een benzinepomp, garage en kleine supermarkt. We stoppen daar voor een kop koffie en een plaspauze en verlaten hier de Pan-American Highway en vervolgen onze weg over route 245 tot aan Puerto Jiménez. Deze weg is zeer mooi en gaat om de binnenzee Golfo Dulce heen.
    De 245 gaat na Puerto Jiménez verder maar dan als zandweg vol met gaten. De bus is ongeschikt voor dit deel en daarom stappen we over in een bonte verzameling van 4x4 voertuigen. In Puerto Jiménez heeft ieder zwaar ingeslagen voor de picnic lunch, wij hebben broodjes, beleg, verder bananen en drinken ingeslagen. Er zijn vier 4x4 voertuigen waarin de gehele groep gaat en de bagage die we mee kunnen nemen. We kunnen niet te veel meenemen omdat we volgens de eerste informatie de laatste drie kilometer alles zelf moeten dragen. Later horen we dat er een paard en wagen klaar staat waar alle bagage op gaat.
    Het eerste stuk van de weg is vol met gaten waar de chauffeur zoveel als mogelijk omheen rijdt. Onderweg stoppen we op verschillende plaatsen waar vogels te zien zijn. We moeten ook door een aantal rivieren heen, de stroming is sterk maar de rivier is niet diep, water komt net tot aan de as van de auto. Toch maken de chauffeurs zich ernstige zorgen en dat is te begrijpen als je naar de staat van de 4x4’s kijkt.
    Bij het gehucht Carate is een vliegveldje en daar staat de paard met wagen klaar. Alle bagage gaat er op en verder de benodigde bestellingen van de lodge. Daarna brengen de 4x4 ons verder tot aan het uiteinde van de landingsbaan. Hier stappen we uit en lopen verder langs het strand tot aan een rivier. De schoenen moeten uit omdat de rivier vrij diep is maar wel met een zandbodem. Daarna trekken we ze weer aan. Het is een mooie wandeling langs het strand maar wel erg warm en dat is te begrijpen wanneer je bedenkt dat het bijna twee uur is. Het is 2,6 km lopen en daar doen we 45 minuten over.

• Rivier met 4x4

Met "4x4" door rivier

• Corcovado NP

• Het is even zoeken welke van de gebouwen langs het strand de lodge is, het blijkt de laatste te zijn. Bij de lodge krijgen we gelijk te drinken en vernemen we in welke tent we slapen. We krijgen de uitdrukkelijke waarschuwing om geen etenswaren in de tent te bewaren. De dieren komen dit anders uit de tent halen. We brengen de bagage naar de tent en gaan daarna nog wat eten en brengen de rest naar het kantoortje om in speciale kluizen te worden bewaard.
    De tent heeft 2 een persoonsbedden en achter de tent hebben we een eigen toilet en koude douche. De douchekop is een kokosnoot met gaatjes. Het begint nu wel wat te betrekken maar het regent nog niet. Op het terrein van de lodge hangen een aantal handmatten tussen de kokospalmen. De wandeling in de middagwarmte is erg zwaar geweest en je kan dit alleen goed verwerken door te zorgen dat je daarna elke lichamelijke inspanning daarna tot een minimum beperkt. De hangmatten zijn daarbij een uitstekend hulpmiddel.
    Na deze middag siësta halen we drinken bij de bar en gaan op ons balkon voor de tent zitten, genieten van de zee en de rust. Wij hebben een tent heel dicht bij het oerwoud en de verwachting is dat in de nacht veel dieren rond onze tent zullen sluipen. We nemen een koude douche om lekker af te koelen en pakken de hoofdlampjes omdat het donker aan het worden is. Bij de tent staan wat kaarsen en deze doen we aan.
    Even na 18.30 gaan we naar voren om wat te drinken en te kletsen, om 19.00 kunnen we eten. Het begint dan ook net te regenen. Het eten is uitstekend als je kijkt naar de omstandigheden waaronder het wordt klaar gemaakt. Onder het avondeten is het heel hard gaan regenen. We zitten onder een verzinkt dak en het regent zo hard dat je bijna tegen elkaar moet schreeuwen om verstaanbaar te zijn. We zijn niet de enige groep, aan een van de andere tafels zit een groep die de volgende morgen weggaat. Er staan een aantal paraplu’s voor algemeen gebruik en we hebben er alvast een gepakt om te gebruiken wanneer we terug lopen naar de tent. Het regent dan nog steeds en het pad is een klein beekje geworden. We zijn een beetje nat als we bij de tent komen. We doen de flappen aan een kant naar beneden om een beetje beschut te zijn tegen de wind en gaan naar bed. Er ligt alleen een laken en kussen op bed maar meer heb je ook niet nodig.
    In de nacht heeft het nog flink tijd geregend maar toch goed geslapen met het geluid van de branding. Om 6 uur zijn we opgestaan en hebben ons gewassen bij de kraan. Daarna zijn we gaan ontbijten. Het is uitstekend klaar gemaakt en je krijgt het als plate-service met veel vers tropisch fruit.

White faced capuchin

Scarlat Macaw

• In de tropen is het raadzaam om gelijk bij zonsopgang te beginnen met je dag activiteiten, de temperatuur en luchtvochtigheid is dan nog aangenaam. Met iedereen die mee wil hebben we een begeleide groep wandeling gemaakt langs de kuststrook van het Corcovado NP. De wandeling was op een pad in het oerwoud waarbij we op minder dan 20 meter van het strand zijn gebleven. Hierbij blijf je lekker in de schaduw van de bomen. Voor de wandeling was het verplicht om kousen met dichte schoenen te dragen. Dit is noodzakelijk om geen problemen met de roofmieren, slangen en andere steek en bijtgrage dieren te krijgen. Onderweg zijn we twee diepe rivieren doorgelopen waarbij we de schoenen en sokken hebben uitgedaan. De bodem van de tweede rivier was bedekt met stenen en lastig en soms pijnlijk om op blote voeten door heen te lopen. Daarnaast was de stroming heel sterk.
    Het gebied is nu een National Park maar dat is het niet altijd geweest, tot aan het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw was het gehele gebied een grote bananen plantage en er werd op diverse plaatsen goud gewonnen. We hebben heel veel verwilderde bananen planten gezien langs grote delen van pad dat we hebben gelopen. De ruïnes van het goudzoekers dorp Madrigal herinneren aan de ontberingen die de mensen hier hebben doorgemaakt op hun zoektocht naar het edel metaal. Het pad dat we hebben gelopen loopt over de begraafplaats en we zien diverse grafstenen.
    Onderweg hebben we drie soorten apen gezien, spidermonkey, white faced capuchin en howlermonkey. Verder white nosed coati, tayra, toekan, ara’s, eekhoorn, caracara en sporen van een tapir en luipaard. Het is een hele mooie wandeling geweest. De gehele wandeling was totaal acht kilometer heen en terug. Over de heenweg hebben we drie uur gedaan en over de terugweg twee uur. Het is de gehele tijd zonnig en warm geweest.
    Bij terugkomst wordt er al druk aan onze lunch gewerkt en om één uur kunnen we aanvallen. Dit keer is het rijst met kip, zwarte bonen en salade en koffie toe. Terug bij de tent gaan we eerst relaxen, we laten het zonnescherm voor de tent zakken. De schoenen en sokken zijn weer heel snel droog. ’s Middags doen we niet zo veel, lezen wat bij de tent en maken foto’s op het strand van de schitterende lucht met wolken boven het strand en zee. Drinken wat bij de bar en gaan dan even douchen. Om half zeven weer terug naar de bar om een glas wijn te drinken en eten om zeven uur.
    Wij zijn de enige en laatste groep van het seizoen, na ons vertrek gaan ze het zinken dank vervangen. Dit is zwaar aangetast door de zilte lucht. Om negen uur zijn we terug in onze tent en gaan we naar bed. We horen diverse dieren rond de tent sluipen waaronder een paar grote. Het heeft overdag niet geregend en in de nacht heeft het wel een poosje gespetterd. De lucht is wel heel vochtig en in de nacht worden we diverse keren wakker omdat alles klam is. Bij inpakken van de tas blijkt ook dat de kleding wat in de tas heeft gezeten nog droog aanvoelt maar dat alles wat we hebben opgehangen klam is. We hebben gelukkig geen enkele elektronisch probleem met de fototoestellen en tablet gehad. De volgende morgen gaan we richting het noorden met Manuel Antonio als bestemming.