Rincon de la Vieja - La Fortuna NP

• Bij het opstaan, regent het nog steeds. De tassen worden opgehaald voordat we ontbijten en we vragen ons hoe ze deze droog op het dak krijgen. We gaan ontbijten en zien daarna wel wat er met de tassen is gedaan. Bij het ontbijt zien we dat we kunnen kiezen tussen een gevulde omelet of spiegelei. Dat worden dus twee gevulde omeletten. Na het ontbijt pakken we de rest van onze bagage in en gaan naar de receptie voor het inleveren van de sleutels. De bus staat een eind verder zonder bagage op het dak. Het blijkt dat de bagage op de achterbank en voor een deel op een stoel daarvoor is geplaatst. Wij zitten graag achter in de bus omdat je dan de meeste ruimte hebt maar dat is nu niet mogelijk. We moeten nu gebruik maken van het stoeltje in het middenpad en een ander moet op een stoel boven de wielkast zitten. Is niet bepaald comfortabel te noemen!
    Om half acht rijden we weg, we horen dat we niet de geplande route gaan nemen. Dat is heel jammer want dat betekend dat we niet langs Laguna de Arenal gaan. Dit schijnt landschappelijk een zeer mooie weg te zijn maar is verzakt door hevige regenval. We rijden over de Pan American naar het zuidoosten en nemen dan highway 6 naar het noordoosten en vandaar highway 4 naar La Fortuna. Op het meest noordelijkste punt van deze route zijn we vlak bij Nicaragua en zien Lake Nicaragua in de verte liggen. Dit meer zou volgens de originele plannen deel gaan uitmaken van een kanaal dat de vaarroute tussen de Atlantische en de Grote Oceaan met diverse weken zou verkorten. Uiteindelijk is dit kanaal in Panama gegraven en is nu bekend als het Panama kanaal. Nu heeft Nicaragua grote behoefte aan extra deviezen en gaat samen met de Chinezen een tweede kanaal bouwen volgens de plannen van ruim een eeuw geleden. Costa Rica heeft ernstig geprotesteerd tegen deze plannen omdat dat zou betekenen dat de grensrivier voor dit kanaal gebruikt gaat worden. De plannen zijn nu bijgesteld zodat het kanaal geheel op het grondgebied van Nicaragua komt te liggen.

• Lake Nicaragua

Lake Nicaaragua met Panama kanaal nummer 2

• Arenal Vulkaan

• Jaime had eerst gezegd dat we pas rond half drie in La Fortuna kunnen zijn omdat we moeten omrijden, gelukkig valt dit mee en we komen om kwart over twaalf aan in La Fortuna. Onderweg hebben we nog koffie gedronken. Na een lunch in La Fortuna rijden we naar Volcano Arenal NP. Het benaderen van de vulkaan is een zeer imposant gezicht, je ziet de vulkaan kegel oprijzen uit het relatief vlakke landschap. Het is zwaar bewolkt maar het regent niet of nauwelijks. In het National Park maken we een wandeling van ruim 4 km.
    Langs de route komen we bij El Ceibo, een 400 jaar oud maar zeer grote boom. Verder zien en horen we Toekans, de Great Curassow, brulapen en diverse andere vogels. Vanuit een uitkijkpunt op het lavaveld van de meeste recente uitbarsting hebben we een schitterend zicht op de vulkaan en op Laguna de Arenal.
    We verlaten het gebied om vijf uur met de zon al vlak boven de horizon. In het hotel douchen we eerst en eerste en brengen vervolgens de was naar een wasserette aan de overkant van de straat. De fleece jacks met al het vuil van de Zip lijning zitten er bij. We zijn benieuwd of dit schoon wordt. Om half zeven gaan we met een aantal medereizigers naar een steakhouse. Het eten is daar prima en heeft iets van een mix van Mexicaans en Italiaans eten. Na het eten lopen we terug naar het hotel en gaan op tijd naar bed. De volgende morgen vertrekken we om zeven uur en kunnen vanaf half zeven ontbijten. Ontbijt zit niet bij de prijs en je koopt van te voren bonnetjes voor het ontbijt.

Arenal

• Los Chiles

• We hebben vrij goed geslapen en gedurende de nacht heeft het nog geregend. Om zes uur zijn we opgestaan en om half zeven klaar voor het ontbijt. We hebben nu geen pannenkoekjes maar wel verder dezelfde dingen als anders. Vandaag gaan we richting Los Chiles voor een boottocht op de Rio Frio (koude rivier). Waar we de highway 4 verlaten en de highway 35 opdraaien stopen we bij een ‘winkel’ waar Iguana’s in de boom zitten. De eigenaar verzorgt deze Iguana’s. Daarna rijden we door naar Los Chiles, drinken daar koffie in het restaurant en lopen naar de boot. Bij de boot aangekomen zien we een boot met Nicaraguanen aanvaren die komen werken in Costa Rica.
    We maken een tocht van ruim 2½ uur en zien daarbij heel veel vogels, lizards, brul en capucijn apen, luiaards en diverse anderen. We komen tot aan de grens met Nicaragua en we kunnen het niet laten om snel even de grens over te gaan. Terug in Los Chiles lopen we terug naar het restaurant waar de tafel al gedekt staat.
    Het is de hele dag mooi weer geweest, meest zwaar bewolkt maar ook een zonnetje en dan is het meteen warm. We rijden terug naar La Fortuna en daar aangekomen gaan we het stadje in op zoek naar postzegels kopen om kaarten te versturen. Daarna lopen we terug naar het hotel waar we bij de hotel bar wat te drinken halen. Deze bar is een eigen verhaal waard, het is geen deel van het hotel maar een doorgeefluik naar de sushi bar naast het hotel. Verder zitten we wat te lezen.
    Om half zes kunnen we de was halen. De twee fleece jacks van het ziplining zijn niet helemaal schoon geworden maar beter lukt niet. Een uur later vertrekken we met de bus naar een visrestaurant net buiten het centrum. We hebben allebei prima gegeten met een flesje witte wijn. Om 21.00 zijn we terug bij het hotel. De laatste 2 dagen zijn we door gebieden gekomen waar bananen en ananas plantages zijn. We hebben ook papaja’s gezien. Vandaag is het goed weer geweest zonder regen.
    Gedurende de nacht heeft het lange tijd stevig geregend, deze dag is maar een korte rit en we ontbijten later dan de vorige dagen. Voordat we vertrekken naar Sarapiqui gaan we met een aantal mensen naar de waterval La Fortuna, deze is aan aantal kilometers buiten het dorp. De waterval is 70 meter hoog en met 480 treden komen we van beneden in de kloof aan de voet van de waterval. In de plunge pool zien we diverse dorps schonen hun uiterlijk later bewonderen. Er zijn ook een paar Hollanders in de pool maar hun schoonheid laat het af weten bij de Costa Ricaanse schonen. Bij de waterval worden we nog even verrast door een regenbui.
    We vertrekken van de waterval en nemen de 480 treden terug de kloof uit. De bus staat op ons te wachten en we rijden terug naar het hotel.